GR5 dee,l II dag 29 Les Hopitaux Neufs - Mouth

2 oktober 2018 - Mouthe, Frankrijk

GR5 deel II dag 29- les Hopitaux Neufs - Mouth

41.159 stappen voor 27,1 kilometer

Het geluk heeft me vandaag opnieuw toegelachen. Gisteren regen, morgen buien en precies op de dag dat ik het hoogste punt van mijn zwerftocht zal passeren, is het mooi weer. Dwz. ‘ s ochtends eerst nog bewolkt en hier en daar wat kleine nevel. Maar op de top was het geweldig mooi en helder.

Ik stond bij het krieken der dag te strappelen de paden en lanen in te gaan. Maar eeerst nog even bij de bakker aangelegd voor lekker brood. Daar werden me even later mijn oorband en handschoenen nagedragen. Want het was 1 graad Cel ius bij vertrek deze morgen.

De bewegwijzeraar is een daap eerste klas en het was vanmorgen zoeken. Maar ik kwam er uiteindelijk toch uit. Onderweg twee prachtige eekhoorntjes gezien en bijna boven zes prachtige gemsen. En toen nog op een richel ( wel flink breed, dus geen zorgen) en toen tegen half twaslf op de top van de Mont d’ Or op 1461 meter.

Het is een kale berg en het uitzicht naar alle kanten is vrij. Het was helder en het was waanzinnig. Zo fantastisch mooi. Voor me de Alpen met het massief du Mont Blanc, hoewel de top in de wolken zat en bleef. Wat naar links achter het Meer van Geneve les Dents du Midi.  En dat alles in de zon met grote wolken partijen.

Meer naar links de laagvlakte van Zwitserland. En rechts de rest van de Jura met in de verte al besneeuwde toppen. Daar was dus gewoon sneeuw gevallen gisteren.

Er was bijna geen wind en ik heb daar met dat schitterende uitzicht lekker mijn lunch genuttigd. Met moeite en spjt heb ik me daar losgescheurd en ben op weg gegaan naar mijn volgende etappe plek: Mouth.

Een grotendeels prachtige tocht en veelal door weides. Nu vind ik normasl weidelopen wel geweldig maar het heeft 1 groot nadeel: ik kom nooit goed uit. Lzten we zeggen 9 van de 20 keer sta ik op een plek die door de  bewegwijzering nooit bedoeld was. Dan is het zoeken en prutsen en geluk hebben, alvorens je weer organiek verder kunt.  Vandaag echter niet. Ik ben wel 20 weides overgestoken en maar bij twee wat lopen dwalen. Ik ben dan ook gepast trots op mijzelve.

Koeien zijn wel een probleem. Die haddne vandaag de neiging ernstig in de weg te lopen en liggen. Eenmaal vormden zij zelfs een front en trokken dreigend op. Onverschrokken heb ik al deze monsterlijke dreigingen fier het hoofd geboden.

In Mouth blijk ik een heel appartement tot mijn beschikking te hebben. Bad, douche, eigen slaapkamer, goede keuken en een was/droog combinatie.  Mijn vuile was, nee als ik eerlijk ben moet ik zeggen mijn stinkende smerige zooi, draait en is straks droog.

Ik ben naar de supermarkt getogen en net toen ik stond te aarzelen of ik toch de oesters zou nemen ( met gratis oestermes, jawel!), belden Lisanne en  Jelle om te zeggen, dat alles met hun aanstaande kleintje in orde is. Dat ga ik nu dus vieren met de oesters. Jawel, u leest het goed vaders gaat schaamteloos aan de oesters vanavond!

1. Hans:
    2 oktober 2018
    Zo ver van zee huitres eten . . . moed kan je niet ontzegd worden ! Maarrrr laat het een feestmaal zijn, de aanleiding daartoe is er ontegenzeglijk !
  2. John:
    2 oktober 2018