GR5 deel II dag 30 Mouth - Chapelle-des-Bois

3 oktober 2018 - Chapelle-des-Bois, Frankrijk

GR5 deel II dag 30 Mouth - Chapelle-des-Bois

34.877 stappen voor 23 kilometer

Mouth is een plek met ‘s winters een ijskoud mini klimaat. Regelmatig worden hier de laagste temperaturen in Frankrijk gemeten. In strenge winters komt het voor dat het kwik net tegen of net onder de 40 graden vorst komt.

Er is hier een uitgebreid netwerk van langlauf pistes. Het trieste echter is, dat het de afgelopen 3 winters hier niet heeft gesneeuwd. Je ziet het hier dan ook overal “afbladderen”. En dat is een triest gezicht.

Vanmorgen is mij dat uitgebreid uit de doeken gedaan door een man van 75 op een electrische mountain bike. Ik dacht toen dat het toch een feest is, dat mensen zoals hij die willen bewegen, maar dat niet kunnen met hun versleten knieen, op deze wijze toch lekker in de rondte kunnen komen. Super!

Gisteren aan het eind van de dag begon mijn rugzak te kraken. Bij elke stap piepte het kreng. In een doorlopend, monotoon ritme van mijn stappen. En dat geluid gaat in je hoofd zitten, terwijl je ritme alleen in je benen moet zitten en nergens anders. Na enig puzzelen, nadenken, sjorren en trekken aan wat riempjes, die organiek aan zo’n rugzak verbinden zijn, heeft uw podolier het gekraak afgewend. Hij gaat weer stil door het leven.

En vandaag was zo’n stille dag. Prachtig door een dal en slechts twee keer over een kam naar een volgend dal. Bijna geen  verkeer, bijna geen mensen en vrijwel geen geluid. Dan stilstaan en de diepe stilte op je neer laten komen is vurrukkulluk.

Maar dan is de beschaving helaas ook niet ver, want Geneve ligt dichtbij met haar vliegveld. ,ortom, die stilte is maar van korte duur voordat er weer een toestel hoog over komt. Jammer, zo jammer.

En weer heb ik vanavond een gite helemaal alleen voor mezelf. Er is wifi ( dus er komen vandaag eerst de foto’s van gisteren en dan die van vandaag) en verder is het helemaal prima geoutilleerd. En dat voor € 31,75 inclusief Taxe de Sejours. Tja het mag in het naseizoen dan af en toe knap koud zijn, maar er zijn ook voordelen.

Zoals de meteo er nu naar uitziet, komen er nu drie zonovergoten dagen!  En ik heb er maar twee nodig. Eerst morgen naar La Cure direct aan de Zwitsers/Franse grens. En dan vrijdag door naar Nyon.

Het is niet ver meer naar Nyon, maar ik moet wel zorgen dat ik goed geconcentreerd blijf. Een misstap is zo gezet en ik heb al meermalen in mijn staf gehangen in een vertwijfeld evenwicht zoeken,  omdat mijn voet op flagrante wijze in de richting van een verzwikking/verstuiking toog.

En dan hoop ik zaterdag op een wolkenloze lucht en een raamplaats ter rechterzijde van het  vliegtuig. Ik wil mijn traject dan natuurlijk ook nog wel even vanuit de hoogte bewonderen.

1. Maarten:
    3 oktober 2018
    Beste Kees,
    Succes met het laatste traject. Nog een klein stukje van het indrukwekkende traject dat je aflegt. De wijn in France is zeker goedkoper dan in Suisse, en verder is de Zwitserse standaardflesmaat kleiner, de rakkers. Verder is het er vast aangenaam. Volgens de voorspelling krijg je drie dagen volop zon!
    Maarten
  2. John:
    3 oktober 2018
    Ook de forellekens in de hebben een naam hoog te houden!
  3. Hans:
    4 oktober 2018
    Sodegrutjes Kees, is de finishlijn van partie deux alweer nakende ? Dat is - van een afstandje kijkend - vite gegaan ! Wel fijn, dat de epiloop in goede weersomstandigheden gedaan zal kunnen. Al was ‘t maar omdat een mensch de laatste dagen van zijn (m/v/x) verkansie - want dat is deze tocht toch ook een beetje, hoop ik - het beste onthoudt.

Een buitengemeen paar laatste wandeldagen / kilometers gewenst en een goede terugvlucht naar de Lage Landen bij de Zee !!
  4. Kees Van De Sandt:
    Ha Hans,

Het is bizar hoe snel 546 kilometers onder de voeten weglopen.......
    Als je er op terugkijkt.

Het is bizar wat voor aperte in spanning het toch vraagt.

Maar het meest verbazende is dat de helling die je aan net begin van je tour je bijna de das omdeed, na aan het eind van de dag met meer dan 25 behoorlijk zware kilometers achter de rug, fluitend wordt genomen zonder gehijg of gezwoeg.
  5. Hans:
    4 oktober 2018
    Dat bewijst maar weer eens, letterlijk in dit geval : loopconditie komt te voet ! En gaat te paard, maar da’s van later zorg :-)