Dag 7 - Tubinger Hutte - Madlener Haus

24 juli 2019 - Bielerhöhe, Oostenrijk

Met een bijna compleet losse zool kan je simpelweg niet door. Hoge bergpaden zijn geen optie meer. Je moet maar beneden. Ik zie Maarten al op blote voeten over die stenige bergpaden gaan.

Maar helemaal onmogelijk..... NEE! Gisteren zagen wij een Oostenrijker en twee kinderen op blote voeten omhoog komen en dat op een pad waar dat onmogelijk leek. Ongeschikt schoeisel is al onverantwoord ( op onvoorziene malheur na), maar op blote voeten een berg op lopen is regelrechte waanzin.

Wij zijn derhalve vandaag door een prachtige vallei naar onderen afgezakt. Daar heeft Maarten de bus naar de auto genomen en is daarna naar de hut gereden. Onderwijl heeft hij nieuwe stappers aangeschaft door een superaanbieding Lowa bergschoenen niet laten liggen. Hij is nu heel trots en blij en geef hem ongelijk. Ik vrees wel dat Bever nog wel wat zal horen.

Ik zou rechts afslaan en in het volgende dorp de kabelbaan naar boven nemen en van ca 1800 meter dan naar de hut van dienst wandelen. Helaas is het kevens soms onverwacht weerbarstig en laat genadeloos zien dat plannen soms niet het gewenste resultaat zal hebben. Voorbeelden zal ik niet geven en het lijkt me zser onverstandig nu aan uw ernstigste misplanningen te gaan denken.

De beoogde kabelbaan was namelijk gesloten en hing en zeer slapjes bij. Dan sta je echt te kijken, temeer daar de kabelbaan naar de berg ertegenover lekker pesterig voortdurend te op en te neder ging in gestaag tempo. Hoe wreed kan het lot je aanstaren...

Ik heb toen de bus maar genomen. Ja lieve lezers, het is heus.  Ik schrijf dit natuurlijk met enige schroom op, omdat dit mijn reputatie van stoere (berg)wandelaar, die ik in de jaren zorgvuldig heb opgebouwd  met vlotte, maar schimmige en niet te verifieren verhalen ernstig te niet doet. Uitgumd, vernietigd, als een zeepbel doet ontploffen, diep begraafd en/of met de grond gelijkmaakt.

Ik heb jullie slechts 1 gedachte te bieden om jullie wat milder te stemmen: als je na 16 kilometer en drie-en-een-half uur lopen zonder noemenswaardige rust in ca. 30 graden met een brandende zon op je kop en ondertussen ruim 1200 meter bent gedaald, zijn je benen op. Sterker nog ze zijn totaal:

verpapt / verpulpt / dikke soep geworden / verprut / leeggelopen / total loss / onbruikbaar trillend riet.

En zo was het vlees zwak en ........ de bus razend snel boven.

Vandaag een steenarend gespot en een snelle, evasieve eekhoorn. Na het geweld van gisteren moet iedereen ook wat bijkomen. We moeten natuurlijk niet gaan overdrijven.

1. Jan Pieter Blonk:
    24 juli 2019
    Beste Kees, Lees met plezier je reisverslagen. Ze lijken met de dag een meer literair niveau te krijgen. Zie uit naar het verslag van morgen.
  2. Karin hentzen:
    26 juli 2019
    Ha Kees,
    Zet hem op jongen, alleen al voor de mooie verhalen die je volgers graag lezen !!!
    Maar pas op voor oververhitting en uitdroging want bij deze temperaturen kan inspanning een aanslag op de gezondheid zijn.
    Veel plezier morgen weer en groetjes aan maarten 😀
    Karin
  3. Kees Van De Sandt:
    27 juli 2019
    Ha Karin,

Dank voor je bericht en bezorgheid.

In het laatste verslag staat hoe wij de hitte, die voor ons op hoogte erg meeviel, bedoeld en helaas ook een keer onbedoeld te lijf zijn gegaan.

Geen centje last gehad.

Groet