Gr5 deel 2 - dag 2 Abreschviller naar de Col du Donon

4 september 2018 - Col du Donon, Frankrijk

Gr5 deel 2 dag 2 Abreschviller - Col du Donon
41.226 stappen - 28.9 kilometer
Van 350 naar 1009 en dan weer terug naar 750 meter.

Wat ik niet wilde is toch gebeurd. Ik had eigenlijk rustig moeten en willen starten. En niet met zo’n achterlijke afstand.

Maar ik kon vanmorgen geen waterfles kopen in Abreschviller en gisteren was er 1 kapot gegaan. En met 1 liter water gaat het geen anderhalve dag lukken. Echt niet.

En het leek wel of ik vandaag vleugels had, dat dan gelukkig weer wel.
Natuurlijk was mijn hotelletje 3 kilometer van het vertrekpunt af, maar in het ochtend zonnetje waren die er zo af. Tja en dan had moedertje natuur een fantastisch landschap voor me in petto. Prachtige afwisseling van loof en naald bos. Lopen langs de helling met door de bomen en uitzicht op een vleem dal en berg tegenover. Want ik loop wel in het voetgebied van de Vogezen en als je op 1009 meter hoogte komt, wordt dat als berg aangemerkt.

Dat betekent ook veelal vals plat of gemeen valser dan vals plat ( als jullie me het gebruik van een pure wielremterm voor een beschrijving voor het wandelen tenminste toestaan). Maar ook flink stijgen.

Vandaag heb ik bijna 1000 verticale hoogtemeters gelopen. Want de natuur heeft het zo beschikt dat je niet in een klap omhoog loopt. Er zit altijd wel een dalletje tussen. En dan daal je met droef gemoed, want je weet dat je dat dalen straks allemaal  weer moet bekopen door het weer oplopen. Dalen in de bergen is RUK. Want het geeft je spieren bovendien nog een een opdonder ook.

Maar goed je bent hier te gast dus je gedraagt je.

Het weer was prima en na een vurrukkulluk zonnetje in de morgen, was het vanmiddag bewolkt met een beetje wind.

Na veel geklim en geklauter langs af en toe akelig steil paadjes bereikte ik rond kwart voor vijf de top van de Donon op 1009 meter. Dan wordt je beloond met een prachtig uitzicht naar alle kanten en een klein Gallo Romeins tempeltje ( wel een replica natuurlijk, maar toch). Een waarlijk prachtige plek met een magnifiek uitzicht. En natuurlijk 1 minder puntje. Het stikte er  van de wespen en het was ernstig oppassen geblazen.

Nu eerst spullen wassen en dan straks  een lekker biertje en heerlijk eten en dan vroeg het mandje . Morgen doe ik het dan wel rustig aan ( hoop ik)
Ik heb vandaag geen blaren gelopen (Dat is bonus), maar wel twee knollen van gaten in mijn prachtige steunkousen ( en dat is minder).

1. John:
    4 september 2018
    En dan nu op naar de 1247 meter van de ballon d'Alsace?? Of bewaar je dat voor later?
    En onthoud Kees en kijk uit dus, over berg en dal klinkt horengeschal en bloeit de liefde op. :-)