Gr5 deel II dag 3 - rustdag Natzwille

6 september 2018 - Natzwiller, Frankrijk

Gr 5 deel II dag 3 - rustdag Natzwiller

Heerlijk geslapen en ontbeten. Daarna rustig een ommetje door het dorp. Veel is hier niet en het dorp is zelf niet echt welvarend. Meer een ezeltje dan een renpaard om het zo te zeggen.

Veel achterstallig onderhoud en bladder verf. Maar de omgeving is schitterend en dat vergoedt veel. Midden in het dorp staat een kerk. Niets bijzonders aan, maar binnen zijn er een aantal gebrandschilderde ramen, die mij plezierig aandeden. Met name die met de tekst “zalig zijn de eenvoudigen van geest”. Ja zoiets doet mij enorm goed! Overigens staat alles er in het Vogees, een goed leesbaar Duits dialect.

Ook heb ik prettig gepraat met een oud manneke van ca 80- 85 jaar oud met een gehoorapparaat, een hand in het gips en een missend vingerkootje op de wijsvinger van de andere hand. Gerimpeld, gepokt en gemazeld.

Gisteren stond hij zijn sla te drenken met iets dat verdacht veel op koffie leek. Hij vond dat een grappige vraag en legde mij uit dat hij korrels had als mest. Die lieten het water er als koffie uitzien. Vandaag hebben wij gesproken over het weer en de bronnen in de buurt.

Vandaag  geen doorgaande lieden kunnen spotten. Een paar dagen eerder zat ik midden in het bos op een kruising van bospaden, toen er een verdwaalde en verdwaasde fietser langskwam. Hij zat op een toerfiest met redelijk dunne bandjes. Niks voor de ondergrond die hij daar had. Hij was duidelijk van ‘t padje. En het was duidelijk een Nederlander. Toen ik hem in redelijk rap Frans vroeg of ik hem kon helpen de weg te vinden met mijn Maps Me, stamelde hij terug dat hij une navigateur had op son velo.

Toen ik daarna vriendelijk in het Nederlands zei, dat mijn funktie dan nul zou zijn, was zijn opluchting, dat hij geen Frans meer hoefde te produceren, voelbaar. Oh heerlijk om zo’n koekebakker op zo’n fiets midden in zo’n groot bos een beetje in de maling nemen (sic).

Maar ik mag niks zeggen over verdwalen. Want zelfs met de hier heel duidelijke bewegwijzering, ben ik gisteren 1 a 2 kilometer omgelopen. Dan hangt dat bordje net even verdekt en ben je zelf diep in gedachten. Jammer genoeg ging het daar vol bergop, dus die kilometer(s) hakten er lekker in.

En ook heb ik in een groot stil bos een afslag gemist en dat zag ik pas toen dat GR5 pad later weer op de bosweg uitkwam waar ik al die tijd al opzat.

Dus ja......

Want hoe gaat dat: onder je is een makkelijk prachtig begaanbaar pad. Maar de GR5 loopt er drie meter boven op een ongemakkelijk schuin pad. Op zo’n moment  wens ik wel een hellingschaap te zijn. Ach, u bent niet bekend met dit fenomeen. Vooruit ik zal het uitleggen. Een hellingschaap is een schaap met aan een kant korte en aan de andere kant lange poten. Zo staat het dier stabiel op een helling en kan zich onbezorgd wijden aan de productie van wol.

U ziet juist op een Rustdag is er volop tijd voor contemplatie.

Morgen eerst van 527 meter naar 1011 meter in 4,9 kilometer. Dan is de rustdag in een klap vergeten!

Overigens; als je meer wilt weten over afstanden hoogteverschillen en etappes, dan raad ik je aan te zoeken op

GR 5 etappes,

dan kiezen voor

www.longdistancepaths.eu

Daar het traject markeren en dan verder naar onderen op ga of  go of wat er ook staat te drukken.

Je ziet dan de afstand, de hoogte verschillen en de route als je verder naar beneden scrolt.

Succes!

1. John:
    6 september 2018
    de wens van hellingschaap lijkt me ongepast. Op elke rechte weg loop je dan mank en op vele schuine wegen zul je achteruit moeten lopen. Dan mis je nog meer bordjes. Tel je zegeningen Kees.
  2. Henk:
    6 september 2018
    Dank voor je prachtige proza Kees. Ik geniet heerlijk met je mee. Marjolijn is verhuisd. Hieperdepiep hoera. Voor mij ook een mijlpaal. Het appartement is klaar. Succes en blijf scherp. Scheelt omlopen. 😁
  3. Maarten:
    6 september 2018
    Dank voor je beeldend taalgebruik, 't is weer genieten. Morgenochtend vlieg ik over je heen naar Istanbul, zal zwaaien. Zondag weer terug, maar dan is het al donker. Bonne route!