Gr5 deel II dag 4 Natzwiller - Le HohwaldV

gr 5 deel II dag 4 Natzwiller - Le Hohwald

32.297 Stappen van 68cm

Op mijn stappenteller 21.3 km totaal

Hoogteverschil: van 527 naar 1017 en nu weer ca 620 meter

Vanmorgen een subliem ontbijt. Croissantje, thee, jus de pomplemousse enfin de hele mikmak. Maar je kunt ook niet teveel eten, want straks wacht je dagje lopen. En uitbuiken terwijl je wandelt, is geen goed idee.

Eerst moest er gestegen. Over 5.5 kilometer bijna 500 meter. In het begin is dat een zeer vermoeiend gedoe. Gelukkig was de eerste kilometer vrijwel vlak, maar toen ging het omhoog.

Stijgen is best makkelijk als je je aan een paar regels houdt:

je moet nooit harder lopen dan je kan;
Je moet zo snel mogelijk in cadans komen;
Je moet door je neus ademen ( in en uit).

En in dat laatste zit nu precies de crux. Zolang je ademen kan door je neus, loop je niet te hard. Zodra je gaat hijgen, weet je dat je te snel gaat en moet terugschakelen. In het begin gaat het ademen erg zwaar, maar zodra het ritme er is, wordt ook de ademhaling rustiger. En dan is het een keestie van rustig in cadans doorgaan.

Ik loop dan niet sneller dan ca 3 a 3,5e kilometer per uur. Maar ik heb toch de tijd en ik kom niet doorgedraaid aan op de top. Integendeeel zou ik willen beweren.

Dat het niet zonder slag of stoot gaat, zal duidelijk zijn. De jus de pomplemousse liep tenminste als een echte cascade langs mijn neus.

Mijn stok en staf zijn in de bergen van levensbelang. Ik zet er mee af; ze geven me steun en balans; en bij het dalen zorgen ze dat ik niet onnodig wegglij.

Maar mijn schoenen zijn werkelijk “geniale”. Dat geniale moet je op zijn Frans uitspreken. De lemtoon op de eerste lettergreep en dan de ..aal.. even rekken met de tong tegen het  gehemelte net achter de tanden. Alleen op deze manier benadruk je dat je echt ondr de indruk bent van wat een ander heeft uitgedacht en  gemaakt.

De Nederlandse wijze van uitspreken is niks. Het lijkt op liniaal en geeft niet de brille van het geniale weer. Het is maar dat u dat even weet.

Maar terug naar die schoenen. Ze zijn laag, maar vooral nieuw. Ik het merk en het model van de vorige gekocht, maar het geniale zit um in de vorm. Deze schoenen hebben een extra brede voorkant. Daardoor zitten mijn tenen vrij ook als ik lang daal.

En ze zitten hemels.

Waarom ook te vermelden dat ze laag zijn?? Welnu, ik heb lastige enkels met rare drukpunten ide vreselijk pijn doen als ze klem komen te zitten, hetgeen met hoge schoenen makkelijk gebeurd. Dan kan ik geen 5 meter ver. Dus laag is voor mij super.

Ik heb de hele dag gelopen zonder op het pad ook maar iemand te zien of tegen te komen, totdat ik bij een waterval kwam. Toen leek het net de Kalverstraat. Ik ben wel 12 mensen tegemoet gekomen.

De hele dag door  bos gelopen met af en toe een prachtig vergezicht. Dat lijkt saai maar is het allerminst. Want de variatie was geweldig. Er waren zelfs van die wintersport Tannenbaumen. Je weet wel van die hoge dingen met van die treurige, van de stam weghangende, witbemoste takken als grote halve hangsnorren. En aan die takken dan de gordijnen afhangende dennennaalden, die zacht waaien in de wind als de baard van Barbarossa. Je ziet ik haal echt alles uit de kast vandaag in bloemrijke illustratie.

En dan is jullie vraag natuurlijk: heb je nog een feeen koningin of princes gezien vandaag. Nee, nog niet....... maar ik ga zo met Mieke skypen en daarna wellicht met Lara en dan komt ook dat helemaal goed. En bij Lara heb ik dna de kans dat er een hele klein Bozonder feetje op de thee zit.

Over thee gesproken:

Ik heb heerlijk gelunched oa met yoghurt waar ik een appel in had gesneden die ik na een zorgvuldige afwegen van mijn en dijn, toch te mijne had gemaakt. En terecht bleek achteraf, want hij was heerlijk.

Maaar goed ik ga zo mijn potje koken. Ik heb mergues op een bedje van gestoofde courgette en tomaat met als garnituur een taboule. Dit alles wordt geserveerd met een Cote de l’ Eau de ce jour. Zal me dat heerlijk smaken.

Morgen naar Barr.

1. John:
    7 september 2018
    maar Kees, met lage schoenen.... dan heb je toch een gerede kans dat er kleine steentjes en ander ongerief in de schoenen terecht komen. Dat leidt ook weer deerlijk af
  2. Karin hentzen:
    7 september 2018
    Mooi verhaal weer Kees ,we genieten op afstand met je mee 😀
    En ja, schoenen moeten voor zo’n lange wandeling perfect zitten !!!
  3. Mikel:
    8 september 2018
    Hoi Kees,
    Ik vlieg/bus/taxi vandaag naar het MontBlanc-gebied. Hoe ver zit je daar vanaf? Mijn topo is niet meer wat het is geweest, dus jouw etappes zeggen me niet zo veel. Anyway, loopse en wie weet zien we elkaar nog onderweg.
    Groeten, Mikel